Hverdagen: Relationer, natur og god plads

God plads og højt til loftet kendetegner vores børnehave

Vi er inddelt i tre aldersintegreret børnegrupper : Solstuen, Månestuen og Stjernestuen. Hver stue har 3 faste tilknyttede voksne. Grupperne fungerer primært som aktivitets- og spisegrupper. Det er vigtigt for os at der er rum og mulighed for at børnene kan fordybe sig og lege på tværs af børnegrupper.

Fra efterårsferien og frem til sommerferien arbejder vi ligeledes i relations grupper på tværs af stuerne. Her tilgodeser vi jævnaldrene relationer og prioriterer tid til fordybelse, turer og leg. For de kommende skolebørn arbejdes der med førskoleaktiviteter, fælles opmærksomhed, længere turer og temaer over tid.

Dagens struktur

Børnene modtages om morgenen i vores store alrum. Her tilbydes der morgenmad til de børn der har behov for det. Dagen starter med nærvær og tryghed i rolige omgivelser hvor der inviteres til hygge, højtlæsning og leg.

Hver formiddag samles børn og voksne på hver sin stue hvor der spises formiddagsmad og holdes samling. Samlingen fungere som en struktureret start på dagen med genkendelighed og tydelighed i forhold til dagens program. Formiddagssamlingen kan endvidere indeholde højtlæsning, sange, lege, mindfullness, massage eller andet.

Efter formiddagsfrugten og samlingen begynder hver stue dagens aktivitet. Det kan være kreative værksteder, ture ud af huset, motorik, sproglig opmærksomhed.

Til frokost nydes et veltilrettelagt måltid fra vores køkkendame. Børnene deltager i forskellige aktiviteter omkring måltidet som : forberedelse af maden, borddækning, præsentation af maden og oprydning.

Efter frokost er alle ude at lege på legepladsen. Værkstedet, multibanen og vores egen legeplads bruges flittigt og nysgerrigt til spændende lege og læringsmiljøer i løbet af eftermiddagen.

Eftermiddagsmaden serveres hver dag kl. 14.00 og kan foregår både ude og inde og i såvel store som små grupper.

Naturen og uderummet bruges aktivt

Naturen og uderummet prioriteres højt og bruges hver dag. Vores legeplads er indrettet med mange små kroge med mulighed for leg og fordybelse.

Vi anvender multibanen og sportspladsen til bevægelse og motorik og har ligeledes et udeværksted hvor børnene sammen med pædagogerne kan save, hamre og bygge i træ mv.

Vi har bålplads som blandt andet bruges til samlingssted omkring måltider, sang og andre aktiviteter. Bålstedet bruges i forbindelse med servering af eftermiddagsmad, bålhygge og som en naturlig del af temaer i huset som eksempelvis indianerleg mv.

Vi har Østerådalen på den anden side af gaden og bruger den aktivt til naturformidling, ture ud af huset, relations arbejde med blandt andet fokus på sociale kompetencer.