Pædagogisk læreplan og værdigrundlaget

Pædagogisk læreplan

Den pædagogiske læreplan er omdrejningspunktet for vores pædagogiske arbejde og er udarbejdet med udgangspunkt i et fælles pædagogisk grundlag.

Det pædagogiske grundlag består af en række fælles centrale elementer, som skal være kendetegnende for den forståelse og tilgang, hvormed der skal arbejdes med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i alle dagtilbud i Danmark.

De centrale elementer i det pædagogiske grundlag er:

• Børnesyn
  • Dannelse og børneperspektiv
  • Leg
  • Læring
  • Børnefællesskaber
  • Pædagogisk læringsmiljø
  • Forældresamarbejde
  • Børn i udsatte positioner
  • Sammenhæng til børnehaveklassen

De seks læreplanstemaer

• Social udvikling
  • Alsidig personlig udvikling
  • Kultur, æstetisk og fællesskab
  • Natur, udeliv og science
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Kommunikation og sprog

ANERKENDELSE

Anerkendelse i vores pædagogiske praksis betyder:

• At voksne arbejder bevidst med en iagttagende og lyttende tilgang til børnene = det enkelte barn er UNIKT og bliver set og hørt
  • At voksne taler med og ikke til barnet. De voksne lytter på en imødekommende og interesseret måde, hvor de tør se tingene/verden ud fra barnets perspektiv.
  • At voksne er klar til om nødvendigt at hjælpe barnet med at afklare den videre handling eller guide til nye handlingsmetoder, så der skabes en udvikling hos barnet.
  • At voksne er omsorgsfulde og har øje for det enkelte barn og deres individuelle behov og udviklingstrin.
  • At voksne gennem nærvær og samvær opnår kendskab til det enkelte barn og udvikler forståelse for forskellige relationer.

MOTIVATION

Motivation i vores pædagogiske praksis betyder:

• At voksne tager initiativ til pædagogiske aktiviteter samt støtter op kollegaers initiativer.
  • At voksne i Kærgården informerer og kommunikerer ud fra en fælles forståelse af vores kerneopgave.
  • At voksne tager fælles ansvar for at koordinere og skabe en struktur for børnene med afsæt i klare aftaler og motivation.
  • At vi er troværdige og tydelige voksne som tør at gå forrest.

ENGAGEMENT

Engagement i vores pædagogiske praksis betyder:

• At voksne skaber rammerne for et trygt og godt hus med god atmosfære og med professionalitet og udvikling i højsæde.
  • At voksne i Kærgården udviser begejstring og inspirerer børn og kollegaer.
  • At voksne er lydhøre over for børnenes initiativer, og lader disse inspirere os i arbejdet.
  • At voksne bruger sig selv som rollemodeller for at inspirere børnene gennem aktiv deltagelse i børnenes aktiviteter og lege.

FAGLIGHED

Faglighed i vores pædagogiske praksis betyder:

• At voksne arbejder ud fra en anerkendende og inkluderende tilgang (ICDP) og møder det enkelte barn der hvor han/hun er.
  • At voksne med udgangspunkt i ”fri for mobberi” hjælper børnene med at danne relationer indbyrdes ved at vise dem hvordan man er en god ven, hvordan man er hjælpsom, omsorgsfuld samt hvordan man respekterer hinanden
  • At vi arbejder forebyggende og udfører vores kerneopgave med kvalitet og professionalisme.
  • At vokse dagligt skaber udviklende læringsmiljøer for børnene.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt. eller kontakte os på telefonnummeret, som findes i bunden af hjemmesiden.