Pædagogiske rammer i Kærgården

Relations-og ressourceorienteret pædagogik er nøgleord hos Kærgården (ICDP)

I Kærgården arbejder vi ud fra en anerkendende og inkluderende tilgang og ud fra nogle af principperne i ICDP.

ICDP er relations- og ressourceorienteret pædagogik, der grundlæggende handler om, at den voksne kan skabe en god følelsesmæssig relation til jeres barn og hvordan denne tilgang påvirker jeres barns selvbillede og selvforståelse.

Vi udviser anerkendelse ved at lytte til børnene og deres historier og tager ikke udgangspunkt i børnenes handlinger, men spørger ind til intentionen ud fra barnets alder og udvikling.

Vi understøtter børnene i at være nysgerrige, spørgelystne og fantasifulde. En stor del af personalegruppen i Kærgården har gennemgået 1. modul af ICDP-uddannelsen.

Udviklingszonen hos barnet, har vores fokus

Alle børn er forskellige og har forskellige forudsætninger. Vi er bevidste om, hvordan vi anvender de 3 læringsrum: Vi går foran barnet, ved siden af barnet eller bagved barnet i forhold til at støtte det enkelte barns udvikling. Det betyder, at barnet skal have passende og derfor udviklende udfordringer.

Organisering i Kærgården

Vi er inddelt i tre børnegrupper; Solstuen, Månestuen og Stjernestuen. Grupperne fungerer primært som aktivitets- og spisegrupper. Grupperne er aldersintegreret.

Der er to pædagoger og en pædagogmedhjælper/pædagogstuderende tilknyttet hver stue. Det er primært de faste voksne på stuen der varetager forældresamtaler, samarbejde med tværfagligt team, PPR m.fl.

Læringsmiljøet i Kærgården skaber forskellige funktioner og muligheder for leg

Kærgårdens 3 børnegrupper veksler i brugen af vores forskellige læringsrum, for at sikre at alle børn får mulighed for at deltage i forskellige typer af fællesskaber i planlagte og spontane aktiviteter. Vi er opmærksomme på, at legen i sig selv har stor værdi.

Børnenes forskelligheder skaber et inspirerende miljø i Kærgården, hvor vi tilgodeser børnenes muligheder for at være medskabere, eksperimenterende og udforskende, ved at rammesætte børnenes ideer og aktive deltagelse.

Vores store uderum giver mulighed for strukturerede aktiviteter der kan udfordre børnenes motoriske udvikling, samarbejdsevner og evne til at indgå i større gruppelege med fælles regler og struktur.

Vores legeværksted er et læringsrum hvor en gruppe børn er sammen med en voksen. Gennem observation og delvis understøttende deltagelse, giver det os mulighed for at arbejde mere systematisk, med de udfordringer som børnene kan have i forbindelse med eksempelvis relations dannelse, samarbejde og grundlæggende legekompetencer.

I Kærgården arbejder vi med piktogrammer. Piktogrammer gør det nemt for børnene at overskue deres hverdag. Vi anvender piktogrammer hver dag på vores store hvide tavle på stuerne, der findes i hver af de 3 børnegrupper. Det er en måde at inddrage børnene på, da det visuelt understøtter børnenes overblik over deres dag. Vi har piktogrammer af alle børnene, aktiviteter, begivenheder, fysiske ting mm.

Piktogrammer bruges også til dannelse af legegrupper. Her har børnene mulighed for, til samling ved brug af piktogrammer, at blive medinddraget og vælge aktiviteter ud fra interesser. Det er de voksnes ansvar at alle børn er med i en aktivitet.

Opsporingsmodellen

Trivselsevaluering på jeres barn udarbejdes hvert halve år. Det gør vi for at styrke den tidlige indsats. Det er et redskab til at arbejde med børn i udsatte positioner.

Se mere om opsporingsmodellen på Aalborg Kommunes hjemmeside